Az Integrált Közösségi és Szolgáltató Terek szerepe
Magyarországon a járványhelyzet előtt is csaknem 4,5 ezren tanultak távoktatásban. 4,5 ezer ember, akiket a távolság nem állít meg az önfejlesztésben. Legtöbbjük az internetes oktatást választja, ami otthonuk kényelméből elérhető. Mit tehet viszont az, aki nem rendelkezik otthoni internet-előfizetéssel? Ez főleg égető kérdés most, amikor a vírus miatt a személyes oktatás nem lehetséges. Van azonban egy fontos lehetőség: ezek az úgynevezett Integrált Közösségi és Szolgáltató Terek, amelyek mindenkinek biztosítják az internet-elérést és a szükséges eszközöket.
Tartanunk kell a lépést
A felnőttképzés mára már nem csak egy levegőben lebegő fogalom. Kézzelfogható jelentősége van az utóbbi évtizedekben, hiszen így tudunk versenyképesek maradni a munkaerőpiacon. Az újabban bekapcsolódó generáció naprakész és felkészült. Nekünk is tartanunk kell a lépést.
Az önképzés, élethosszig tartó tanulás tehát szükségessé válik. Megvalósítása során viszont számos problémába ütközhetünk: Mit tegyen az, aki csak munka vagy gyereknevelés mellett tud tanulni? Az elzártabb területeken élők, mozgáskorlátozottak hogyan jutnak el iskolába? Mi van, ha egyszerűen valakinek nincs elég önbizalma részt venni a hagyományos oktatásban? Számukra a távoktatás jelentheti a megoldást.
Távoktatás – csak az interneten?
A távoktatás nem újkeletű találmány, már a 18. században is tanítottak így. A régi levelezős rendszerből pedig másfél évszázad alatt a számítógépes oktatásig jutottunk. A világháló azóta mindennapjaink része lett, szinte nélkülözhetetlen. Manapság jóformán elképzelhetetlen akár egy rövid tanfolyamot is elvégezni távolról internet nélkül.
A magyar lakosság nagy részének van már otthoni internet-előfizetése. Sőt, egyre gyakoribb, hogy egy személynek több előfizetése is van. Bátran mondhatjuk így, hogy az itthoni internet-lefedettség mára közelít az ideálishoz. Ilyen körülmények között a neten keresztüli tanuláshoz, tanfolyamokhoz a feltételek adottak. A web már sokaknak tette lehetővé az önfejlesztést, anélkül, hogy kimozdultak volna otthonról. A távolság kiküszöbölésével a mozgásban korlátozottak is bekapcsolódhattak az oktatásba. Az időhiánnyal küzdők sem maradtak le, a távoktatás rugalmasságának köszönhetően.
Mit tehet ellenben az, akinek nincs internet-kapcsolata?
Az internet használatára épülő világban gondolnunk kell azokra, akik számára az nem elérhető. Alapvető emberi jog a művelődés, ezt igyekezni kell garantálni. Lehet ok az elzártság, anyagi helyzet, de az életkor is. Egyik sem választhat viszont el minket az új ismeretektől.
Fontos tudnunk, hogy minden település önkormányzatának kötelező feladata támogatni a helyi művelődést. Ezzel a céllal indítottak pályázatokat még a 2000-es években az Integrált Közösségi és Szolgáltató Terek (IKSZT) létrehozására.
A modern művelődési ház: az IKSZT
Közösségépítés, közös ismeretszerzés céljával jöttek létre anno a művelődési otthonok (házak). Az Integrált Közösségi és Szolgáltató Tereket pedig főleg a művelődési házak mintájára alkották meg. Egyesül benne emellett a könyvtár, teleház, ifjúsági klub, faluház és sok más. Ezek a közösségi terek településenként változhatnak, a feladatuk azonban közös: a hagyományőrzés, a közösségi művelődés biztosítása, modern körülmények között. Ez a kezdeményezés jelen van a városokban, de a tanyás területek felzárkóztatására is alkalmas. Lényege, hogy minden vidéki számára helyben is adottá váljon a legtöbb igényelt szolgáltatás. Hogy ne kelljen annyiszor felkeresni a nagyobb városokat, és hogy a művelődés lehetősége közel legyen.
Az IKSZT szerepe a távoktatásban
Mint már erről szó volt, itthon a legtöbb háztartásban van internet. Akiknek viszont nem elérhető, azoknak az IKSZT segítségükre lehet. Mint főleg vidékre tervezett közösségi tér, az elzárt területen élőknek kedvez. És hogyan is? Nézzük, kiknek tudnak segíteni!
- Kismamák és kisgyermekes szülők: társas tanulás és gyermekfelügyelet
A szülőknek (és leendő szülőknek) nem csak az időhiány lehet problémájuk. Az elszigeteltség, bezártság is gondot okoz. Az ember társas lény, a távoktatás viszont az önállóságra épít. Az egyedüli tanulás pedig fokozhatja a magányosság érzését. A közösségi térben viszont lehetséges a társas tanulás. Fontos emellett, hogy az IKSZT egyben gyermekfelügyeletet is biztosíthat. Így azok is esélyt kapnak, akiknek nem adott egyéb lehetőség.
- 45 év felettiek: segítség a tanulásban
Bizonyos életkor felett a tanulás már nem olyan könnyű. Azoknak pedig főleg nem, akiknek nincs otthoni internete. Ha valaki így adja tanulásra a fejét, azok az IKSZT munkatársaihoz is fordulhatnak. Szakmai tudásukkal és általános technikai segítséggel egyaránt szolgálhatnak. Ezzel a tanuló önbizalma is nő, informatikai tudásával együtt.
- Egészségben károsodottak: akadálymentesség, házhozszállítás
Nemcsak magát az épületet, de a szolgáltatásokat is akadálymentessé kell tenni. Ügyelni kell arra, hogy ez minél alaposabb legyen: a mozgáskorlátozott, hallássérült és látássérült vendégek igényeit egyaránt figyelembe kell venni. Az IKSZT munkatársának szerepe itt kiemelten fontos. Gondolnunk kell azokra is, akik személyesen nem tudnak ellátogatni az IKSZT-hez. Legyen ok a kor vagy egészségi állapot, a közösségi tér dolgozói találhatnak megoldást. Az összefogás elengedhetetlen, a család és szakemberek is beszállhatnak. Ebben az esetben ugyanis házhoz vihető több szolgáltatás is (könyvek, számítógép).
- És persze mindenkinek, akinek otthon nincs internet
Ha pedig csupán internet-kapcsolatra van szükségünk, természetesen akkor is igénybe vehetjük az IKSZT segítségét.
Tanulóköröket is lehet alakítani
A helyiek kihasználhatják a tér által adott lehetőségeket: akár tanulóköröket is alakíthatnak. Ha minden technikai segítség adott, ez a személyes-távoktatási-keverék kivételes lehetőség. A tanulás során ugyanis bárki tehet fel kérdéseket, ami új gondolatokat szül. Az intézmény munkatársai pedig felügyelhetnek, segíthetnek, ha a csoportban bárki elakad. A beszélgetés, közösséghez tartozás óriási lökést adhat a résztvevők önbizalmának. Ez a későbbiekben a további tanulásra ösztönöz.
Lehetőség – ha a feltételek adottak
A felsorolt lehetőségek teljesüléséhez kell egy nagyon fontos dolog: a bizalom. Bizalom az IKTSZ munkatársai felé és a közösség felé. Másképp nem kérnek majd az emberek segítséget. Ezek a terek csak akkor működnek, ha már kiépítésüknél figyelembe vették a lakosok igényeit, óhajait. Üzemeltetésük során pedig a közösségért, a közösséggel együtt kell dolgozni. Fontos a folyamatos igényfelmérés, a megfelelő technikai felkészültség. Ha mindez megvan, azzal az IKSZT sokaknak biztosíthat új esélyt: a megújulásra, egy jobb életre – reméljük, minél többeknek!
Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.